2012-07-30

Mera skitsnack

Sedan i fredags har jag försökt reda ut en del praktiska saker inför tomt-köpet. Fastigheten är taxerad som industrifastighet, ngt som jag ville kolla upp så det inte ställde till problem med bygglov osv. en annan sak som jag kände att jag ville checka av var detta med avlopp och latrin-hantering.

Idag har de börjat jobba på kommunen igen efter semestern. så jag fick de svar som jag behövde. Att det är en industrifastighet innebär att jag måste anmäla ändrat ändamål, vilket inte torde vara något problem, men denna "anmälan" kostar typ 5-10 000 kr (!) inget hinder i sig, men jag blir lite frågande, vad är det som kostar så mycket? Det handlar ju bara om att gå igenom en del handlingar, kan väl ta högst ett par timmar. Tror att jag ska börja jobba på kommunen, de verkar ha bra timlön.

Kraven för att få hantera latrin på tomten var mycket modesta och kräver bara en ansökan samt att jag har möjlighet att varmkompostera i tät behållare, lagra i 6 månader och att jag har någon stans att sprida det. Gråvattnet (bad-, disk- och tvätt-vatten) däremot kräver endera sluten tank eller godkänd infiltration. Fast å andra sidan om det inte finns rinnande vatten i fastigheten, så blir det per definition inget avloppsvatten, sen kan jag bära in och använda hur mycket vatten jag vill, det finns ändå per definition inget avloppsvatten!

Eftersom en lösning för gråvattnet kostar 10-tusentals kronor så blir det till att börja med inget rinnande vatten i mitt hus (i alla fall inte på pappret) om jag sedan har en pentrypump i brunnen dit jag kan koppla en slang som hjälper mig att "bära" in vattnet till en cistern där inne så är det ju en annan sak ;)

Min plan har ju hela tiden varit att ha ett lätt-tappat vattensystem i huset, och det är ju vad detta blir, sen får jag väl fixa en mera permanent lösning både för vattnet och avloppet sedan jag ordnat med viktigare bitar för boendet. Att kunna bo i ett hus där det inte blåser genom väggarna känns angelägnare än rinnande vatten.

För övrigt har jag grunnat på en praktisk och lätthanterad lösning för dasset. Troligtvis blir det ett klassiskt dass inne med ett evakueringsrör med en liten datorfläkt som tar bort lukten samt med en lucka i ytterväggen där man enkelt kan raka ner fekalierna endera i en rullebör eller direkt i kompostbehållaren.
På bilden ovan syns en roterande 270-liters isolerad kompostbehållare med två fack som används växelvis i 6 veckor, inte så blodigt i inköp eller så kan jag bygga en själv.


Jag har sökt ägaren till fastigheten för en bättre titt inne i huset, men mannen som inte har mobiltelefon har inte gått att nå. Nåja jag får väl tag på honom tids nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar