2012-07-22

Vattenkokare

Det är bara att konstatera Tobias har rätt, jag får till största delen förlita mig på min vedspis och skippa det mesta av elen.

Jag köpte en vacker liten vattenkokare idag, 12V, 170W. Och värmde mig en(!) kopp vatten, tog aldrig tiden riktigt men det tog runt en timme och tömde nästan mina två batterier, och då var det en ganska solig dag. Det är nog så att elen ska bara vara till belysning, vattenpump, dator och mobil. Kanske hade det gått snabbare med fler batterier och fler solceller, något skulle jag tro, men marginellt. Nåja vattenkokaren kostade inte mer än ett par hundra och den är ju snygg =))

Hoppas bara att jag kan driva en frysbox med solcellerna.

Vet inte varför jag vurmar så för elektriciteten, kanske för att jag är lat och det är väldigt bekvämt att förlita sig på den, eller är det för att det är kul med teknik? Hur som helst är det inte så spännande och bekvämt om jag ska jobba ihop tiotusentals kronor för att värma en kopp vatten på en timme!

Tanken med vattenkokaren var ju bl a att jag ska slippa elda i onödan på sommaren och värma upp min stuga, men å andra sidan ska jag ju ändå elda för att laga mat, och blir det odrägligt varmt i huset så kan jag ju sova ute.

Jag var också och tittade på en tomt med en grund och vatten uppe i Östra Göinge, 88 kvadratmeter är grunden, det skulle kunna bli ett perfekt parhus med förråd. Det är nog avsides och bra sol- och vind-läge, kanske lite för avlägset. Nästan längst upp i hörnan av Skåne, med tanke på att jag ofta jobbar i den motsatta hörnan av Skåne så kan det bli lite väl långa arbetsresor, nästan en timme längre enkel resa. Jag har ett par till objekt som ligger på Linderödsåsen som jag ska kolla upp lite närmare först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar