2012-07-19

Detta med varmvatten

Katt-tvätt i all ära, skulle jag bott i min enkla stuga tillfälligtvis hade det räckt gott och väl att värma vatten på spisen. Duscha dagligen behöver jag inte heller, men jobbar man fysiskt som jag och svettas en del, då vill jag kunna duscha åtminstone några gånger i veckan.

Sommartid är det inget problem, några svarta PVC-slangar under gamla fönster på taket skulle ge mig allt varmvatten jag behöver, soliga dagar vintertid skulle det också kunna ge en del men då krävs det att systemet är lätt att tappa ur vid frostrisk, och då återstår bara katt-tvätt en del av året.

Alternativet är att ha en spis som kan värma vatten till duschen, men samma sak gäller där, vill jag kunna vara borta vintertid måste systemet vara lätt-tappat.

Återstår ett system med glykol både i solvärme-vattnet och i spisen, därmed behövs också en värmeväxlare. Jag tänker mig att hitta en 100-liters gammal varmvattenberedare på en skrot, där kan jag koppla in både varmvattnet från solfångarna och spisen samt om jag önskar det en elpatron. Det skulle ge mig allt varmvatten jag behöver, och då är det bara tappvattensystemet jag behöver tömma vid frostrisk, dvs om jag åker bort på vintern.

Så till detta med spisen, en old-style klassisk vedspis hade varit charmigt men mindre effektiv och svårare att koppla till varmvattensystemet än en modern spis, så valet blir nog en modern kökspanna med ugn och spishäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar