2012-07-04

Nygamla knep

Jag kom med min återvunna medvetenhet på ett gammalt knep som jag praktiserat förut (men liksom lite glömt bort). Jag skulle koka potatis och i stället för att sätta ner värmen så lät jag dem bara koka upp och stängde sedan plattan och lät dem koka färdigt på eftervärmen, det är ett knep som funkar med det mesta. Och det handlar inte om att vara snål utan om att inte slösa i onödan. En annan fördel med detta är att man kan sätta igång maten och sedan när den kokat upp ge sig iväg och handla eller ta en löptur utan att det är någon risk att maten blir förstörd (eller värre) om man blir fördröjd av något. Rent energimässigt är det också fördelaktigt att koka upp vattnet i vattenkokare innan man häller det på potatisen eller i pastagrytan. Dessutom finns det vattenkokare för 12 Volt.

För långkok är annars koklådan ett ypperligt knep, när det gäller risgrynsgrött är den näst intill oumbärlig. Man gör som ovan, låter maten koka upp, sedan sätter man ner den i en välisolerad låda av något slag och låter den koka färdigt där. Kanske kokar man upp kalopsen på morgonen och kommer sen hem från arbetet till nylagad middag.  :-9

Annars är matlagning en av de saker som i mitt enkla energioberoende boende är en svårare nöt att knäcka. Att använda sol- och vind-el är inte att tänka på annat än möjligen tillfälligtvis till microvågsugn eller just vattenkokare som båda som bekant är väldigt energieffektiva. Att driva el-spis och -ugn skulle kräva en alltför stor investering i vindkraft.

Naturligtvis kommer jag att satsa på en vedspis i mitt boende, den kan man ju förutom att laga mat på samtidigt använda till att värma bostaden. Möjligen kommer jag att av bekvämlighetsskäl även att investera i en gasoleldad spis och ugn för att sommartid, när jag kommer hem trött från jobbet, slippa att sätta fyr i den långsammare vedspisen som dessutom ger en massa värme som jag rakt inte behöver denna årstid. Nackdelen med detta är ju så klart att jag måste använda köpe-gasol, så vida jag inte startar min egen gasproduktion genom att röta avfall. Men det känns som överkurs för det enkla boende som jag eftersträvar, dessutom är jag generellt väldigt dålig på att producera avfall, så jag misstänker att anläggningen skulle hungra ihjäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar