2012-07-20

Regnet faller

Igår var det vattenkraft som gällde om jag ville "skörda" el, typ 35 mm var utlovat på några timmar, hur mycket det blev vet jag inte. Självklart är också vattenkraft den jämnaste och tryggaste energikällan för den som har tillgång till den annat än som regn, dessutom är den relativt lätt att lagra.

Annars börjar jag känna mig ganska redo (och otålig) att påbörja mitt projekt sas på riktigt. Ju mer jag grunnar desto mindre förstår jag att jag behöver. Lekte vidare med ritprogrammet och gjorde ett boende på 35 kvadratmeter + sovalkov och källarutrymme, det känns jättestort efter att ha trängt in mig på 15 kvadratmeter förut. Antar att det allra bästa blir att börja från scratch utifrån de förutsättningar som tomten erbjuder, någonstans mitt emellan 15 och 35 + kvadratmeter och sedan bygga på efterhand om behoven uppenbarar sig.

Några saker har jag insett, jag vill ha åtminstone en grund med byggnadslov att bygga utifrån, det ger mig frihet att renovera ganska fritt, om det alternativet finns så kommer jag att skapa källarutrymme möjliga att att ta i anspråk vid behov under huset. Det enda som jag säkert vet att jag vill ha där är batteribanken, sen får framtiden utvisa om jag vill ha också matkällare och annat där.

Kanske kan jag täcka elbehovet helt och hållet med solceller och tillräckligt många batterier, det är ju inte mycket ström jag behöver egentligen. Behöver jag komplettera så visar det sig ganska snabbt. varmvatten sommartid via solen gör att jag slipper värma hus och spis i onödan. vintertid så måste jag ändå elda så då värmer spisen vattnet jag behöver.

Känner att det på allvar börjar bli dags att leta upp en tomt, en annan sak som jag har insett är att tomten ska ligga riktigt ute på landet, där inte så många har åsikter om hur jag sköter den och hur jag bygger. Att jag sen gärna ser att vänner slår sig ner i flera små stugor hos mig i en framtid är en annan sak. Ett annat skäl är tystnaden och avskildheten. De flesta tomter i min prisklass som jag kan hitta på nätet är tomter i fritidshusområden och de går bort. Det finns några intressanta objekt som jag hittat i skogen, men tyvärr så hindrar personuppgiftslagen att jag söker ägaren på Lantmäteriets sida (det är iofs säkert bra) så det blir till att ta till detektivarbete och knacka dörr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar