2012-07-06

Mulle Meck

"Det finns inget som kan kallas avfall, bara gamla saker som kan användas på nya sätt" som Mulle Meck sa.

Det är så lätt att frestas av och bygga fast sig i moderna hi-tech-lösningar, och jag har absolut inget emot moderna lösningar så länge de smakar mer än de kostar men det gäller att se till att man inte biter sig själv i svansen.

Jag har funderat mycket på värmesystem, tvätt och rinnande vatten och det har fått mitt projekt att växa kostnadsmässigt.

Visst det är bekvämt med rinnande vatten och värme som sköter sig själv i stor utsträckning, men vad behöver jag egentligen?

Så fort jag drar in vatten i huset så behöver jag värme som sköter sig själv om jag inte ska vara bunden att jämt passa elden. Det är ju inte vad jag önskar mig att  bli mera bunden, tvärtom så vill jag vara mera fri att följa allt vad jag för tillfället längtar. För i vår längtan bor den vi ÄR.

Så bort med permanent indraget vatten. Det är skönt att kunna ta en varm dusch i stort sett när man vill, det är skönt att slippa hämta vattnet vid brunnen, men behöver jag ha det så? och vad kostar det?

Jag kan få allt detta större delen av året med enkla och billiga lösningar. Med ett vattensystem som är lätt att tömma så det klarar frost så kan jag ha rinnande vatten i princip alltid och ändå åka bort 2 veckor i den smällkalla vintern utan att bekymra mig.
En 12-volts pump kan pumpa mitt vatten till husväggen på frostfritt djup, innanför väggen kan jag göra vad som helst så länge det är enkelt att tömma systemet.

En vedspis med en varmvattenberedare kan ge mig en och annan dusch vintertid bara det är lätt att tömma beredaren då jag åker bort. Och en "katt-tvätt" med varmvatten kokt på spisen räcker ganska långt, jag behöver inte duscha varje dag.  Möjligen kan man tänka sig en lösning med frostsyddsmedium i spisens beredare kopplat till en lätt-tömd värmeväxlare, då måste jag inte fylla på vatten i spisen innan jag eldar. (?)

Och här kommer Mulle Meck in. Värmeväxlaren behöver inte vara hi-tech med datoriserade givare, pumpar och ventiler. den kan jag säkert lätt och billigt bygga av en gammal skrotad varmvattenberedare. Då får jag en färdigissolerad tank med anslutningar, jag behöver bara sätta i en slinga som leder in varmvattnet. Då kan jag hela tiden enkelt välja om jag vill ha varmt vatten utöver det jag kokar på spisen som jag ändå eldar i då jag är hemma.

Större delen av året kan jag i gengäld slösa med varmvattnet om jag skaffar en solfångare. Den behöver inte heller vara särskilt dyr med vakumrör osv, även där kan jag köpa delarna på skroten. Vad som behövs är svarta PVC-slangar, endera lätt-tömda eller med köldmedium, gärna lite gamla fönster som bättrar på verkningsgraden, och allt kopplat till samma värmeväxlare. Kanske går det t o m att fixa självcirkulation så att jag slipper pump i systemet.

Skulle det visa sig att jag ibland har en överproduktion av el så kan jag skaffa en lågeffekts elpatron i min värmeväxlare och ta tillvara energin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar